Skott i pannan

 
Efter att ha suttit och korrigerat mitt gymnasiearbete (och gjort allt annat än rättat samtidigt så att det tagit mycket längre tid än vad det egentligen skulle) stötte jag på ett problem med stort P, eller ett onödigt oidentifierbart stavfel. Förmodar att jag skrev stycket under en sådan period då fingrarna flyger över tangentbordet när man utöver ordbajseri utan dess like. Låt mig citera:
 
"En kvadratmeter av vegeterat tak kan absorbera upp till 0,2 kr partiklar under ett år [...]."
 
0,2 kr. Kr. Alltså?????? Hur tänkte jag där egentligen? Inte alls, förmodligen. Men för att komma till problemet: jag hade absolut ingen som helst aning om vad det var jag ville få fram med meningen. Jag visste inte vad stavfelet egentligen skulle vara, om jag ens hade någon bokstav rätt i hela kalaset eller vad dessa mystiska 0,2 någonting partiklar representerade. Det enda som återstod var således att plocka fram källförteckningen, leta upp vederbörande källa och påbörja helvetesarbetet att söka igenom den 55 sidor långa studien för att hitta de försvunna partiklarna.
 
Kg. Det var kg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback