Checkar av listan

Sista dagen är avklarad och ajg avslutade den med flaggan i topp - stekte pannkakor in i det sista som den nyblivna mästaren jag numera kan titulera mig som. Det fortsatte även hemmavid då kylskåpen ekade tomt och vi stod inför middagens val och kval. Så det blev ännu en smet som skulle förvandlas till x antal pk. Perfekt för att kunna tackla packandet som jag nu försöker förskjuta pga tropisk värme lokaliserad i mitt rum. Imorgon går nämligen tåget mot Götet där vi ska hoppa på båten för att segla mot danska breddgrader. Är starkt laddad inför wienerbröden.

Delvis tillfreds

Emma har äntligen kommit hem från Turkiet, och eftersom hon hade med sig souvenirer blev hon varmt välkomnad (och fick komma hem). Blev glatt överraskad av karamellburken som alltid var min trogne följeslagare när jag sprang runt på ännu kortare ben än vad jag har idag, så guldstjärna till henne för att hon kom ihåg.

Annars då, det är varmt som en bastu och jag har svettat mig igenom hela dagen. Känns nästan som om jag vore i klimakteriet. Har till och med duschat två gånger idag, men det dryper om mig av svett knappt en halvtimme efter jag lämnat det svalkande himmelriket. Visserligen är det väl härligt att vi har fint väder i Sverige för en gångs skull, men ärligt, det finns en gräns.

Ännu ett exemplar

Häromdagen var jag på en gigantisk loppis. Kände mig lätt besviken på innehållet (mest för att sådant jag ville ha inte verkade existera), tills jag per automatik stannade framför en stor låda med böcker och bokstavligen dök ned i den med näsan före. Så hittade jag Miss Peregrines hem för besynnerliga barn, fick berättat för mig att lådans innehåll kostade tio riksdaler styck, tryckte en guldpeng i en främlings händer och blev stolt ägare av ännu en bok. Och det är väl lite av en standard att jag alltid lyckas samla på mig böcker vart jag än går. Har ett tiotal olästa böcker i min ägo vars antal växer stadigt. Det är någonting visst med att läsa ut en bok och alltid veta att det finns mer att läsa. Lite som när man tror att man ätit upp all choklad, och sen märker att det finns mer. Alltså den känslan.

Supertight och supervarmt

Har införskaffat ett par supertighta shorts som kan misstas för boxertrosor. Men ack vad det fläktar skönt om mina bara ben, speciellt nu när värmeböljan öser in över detta avlånga land.Sista arbetsveckan har inletts, inklusive en till vecka av två mils cyklande. Lär bli nästa Lance Armstrong minus hela den där anabolahistorien.

Det har inte varit mäkta händelserikt på jobbet, bortsett från att köket idag var lika varmt och fuktigt som Amazonas, men det hindrade inte mig från att slå läger där inne och knapra på överblivna kanter av chokladtosca. Har dessvärre lyckats tappa diverse ting hela dagen. Slog på stort med att välta en muesliburk som jag, tack vare min utomordentliga reaktionsförmåga, lyckades rädda utan större förluster, och avslutade dagen hemmavid med att tappa delar av middagen på golvet. Kunde visserligen ha utropat fem-sekunders-regeln, men en tappad omelett som spritt ut sig på större arealer samt efterlämnat delar på köksskåpen kändes inte värd att rädda.

En av de bättre

Det var med hjärtat i halsgropen som jag cyklade till Hanne igårkväll. Jag har nog aldrig cyklat så fort i hela mitt liv, med anledning att försöka ligga framför det gigantiska svarta molnet som drog fram över himlen. Nu kom det visserligen inget regn eftersom Hammarö tenderar att inneha ett läge där molnen passerar runt ön, men aldrig över (alltså lätt besviken över att jag cyklade som ett as för ingenting). Min lördag avslutades således hos Hanne med rikliga mängder ätbara ting, större mängder prat och en rejäl dos film samt realitytv. Cyklade hem under småtimmarna (möjligtvis ännu fortare än vägen dit) efter en riktigt bra kväll med en riktig pangbrud.

Näsorgasm

Den bästa shoppingen är den där man kommer hem med produkter utan att ha betalat för dem. Lagligt, det vill säga. Butiksbiträdet på Rituals stoppade ett antal småprover i händerna på mig som jag gladeligen tog emot. Och alltså vilka produkter. Vilka dofter. Det är som att sväva runt på moln, som att krypa ned i en nybäddad säng, som doften av mammas nybakade bullar - man kan inte få nog. Man vill bara hälla allt i ett stort kar och bada i det. Det är en näsorgasm. Plus i kanten att det är ekologiskt också, och innehåller diverse mineraler och antioxidanter som jag inte ens tänker försöka stava till.

Att vända till det bättre

Wow, vilka känslostormar jag har fått utstå idag. De var av sådan kapacitet att de kunde ödelägga kontinenter, översvämma byar och starta raviner. Det var som värst när jag cyklade hem från jobbet - var så nära att slänga cykeln i diket och kräla hemåt på mina bara knän för att a) vinden blåser alltid åt fel håll (då menar jag inte det naturliga luftmotståndet utan moder jords avsikt att blåsa mig tillbaka samma väg jag kom) och b) lätt vätskebrist som resulterar i c) pulserande huvudvärk, då ackompanjerat av d) för många känslor i en för liten kropp. Sådana här dagar vill man inte annat än att snurra in sig i en filt, gråta några vattenfall och tycka allmänt synd om sig själv. Dock hade mamma andra planer för kvällen, så vi åkte iväg till Café August för skitprat och god mat (och diskuterbar livemusik).

Cykelproblem och systerabstinens

Jag har drabbats av sådana cykelproblem att jag ironiskt nog enligt min senaste krönika numera tar mig fram på mammas "döden bakom styret" som har, ni gissade rätt, bakåttramp. Det är ett under att jag ännu inte cyklat in i någon buske alternativt stolpe efter att ha glömt att jag har noll bromskapacitet med pedalerna. Men man tager vad man haver, och jag suktar inte direkt efter att använda en barncykel där knäna hamnar vid öronen när man trampar.

Min andra halva hade privilegiet att tillbringa sin lediga tid med mig när jag lunchade. Imorgon åker hon iväg till Turkiet, och jag har skrivit en mental vill-ha-lista till henne som hon måste bocka av för att få komma hem igen. Den inkluderar chockerande nog bland annat choklad.

Nybliven ärkefiende

Den mängden pannkakor som jag har stekt hittills på mitt sommarjobb är mer än vad jag någonsin stekt sammanlagt i hela mitt liv. Det är sådana kopiösa mängder att jag till och med steker pannkakor i mina drömmar. Hade en hel sjö av smet som jag stekte upp förra veckan och idag var det knappt tio portioner kvar, så gissa vad som kommer stå på min agenda imorgon. Men det är ju inte så farligt, tänker ni. Det är så simpelt att stå och steka pannkakor, krävs noll ansträngning. Jo, det ska jag säga er. Det är en fråga om liv och död ty häromdagen trodde jag nästan att jag skulle förlora handen efter att ha råkat lägga den på en lagom varm platta. Det är ingen lek alltså, det där med pannkakor.

Sängläge

Det var fasen inte mycket krafter jag hade på lager idag, alltså. Var så matt när jag vaknade 8.30 att jag inte ens kunde somna om. Om inte det är en diagnos så vet jag inte vad det är. Efter frukosten blev det således beslutat av både mig och pappa att sängläge var helt okej, så vi försvann båda två på varsitt håll. Nu har han visserligen kommit igång ute i trädgården, men jag tänker absolut inte lyfta ett finger förrän efter lunch. Jag har trots allt genomfört en hel arbetsvecka och laddar upp inför en ny. Och han är ledig.

En dag på stranden

Min svenska vinterbleka kropp börjar anta en mer solbränd färg, än mer idag efter att ha legat och gassat på Bomstad majoriteten av dagen. Lyckades dessutom ta x antal hektiska simtag för andra gången under detta år. Har blivit något av en badkruka de senaste åren, vet inte om det har att göra med att jag är mesig eller att jag är så pass förnuftig att jag inte utsätter mig för dumheter som att bada i kallt vatten. Tror på det senare.

Vattenfall och översvämmning

(Bilder från Hanne)

Jag fick äran att beslagta Hanne kvällen innan hon begav sig iväg mot Sveriges västligare delar. Och vilken kväll. The Fault in Our Stars stod på agendan, och jag vet inte hur länge vi stod och fipplade med bioautomaten som absolut inte skulle godkänna mitt bonuskort (och man kunde absolut inte köpa biljetter i kassan (vilken tid lever vi i egentligen???)). Det faktum att biografen genomgått drastiska förändringar fick oss dessutom en aning förvirrade om än starstrucked (golvet glittrade). Det rubbade totalt mina psykiska förberedelser inför filmen som i öppningsscenen fick mig till ett åh fan och känna ett dussin knivhugg i hjärtat. Hanne snörvlade sig genom hela filmen och vi framförde ett gemensamt vattenfall mot slutet, så hon fiskade diskret upp några pappersservetter som jag tacksamt täppte till näsa och ögon med. Men jäklar alltså, vilken film.

Matkoma

Igår kom pappa med den briljanta idén att vi skulle bege oss till bryggan för kvällens utfodring, nch när det kommer till mat tackar man ju inte direkt nej (speciellt när man inte ens behöver betala (jag betalar med kärlek och kramar till plånboken)). Solen stekte, luften fylldes av gitarrspel (och av småflugor, så det var nästan perfekt).
Sedan att jag var så hungrig att jag glömde fota min mat, det är en annan sak. Pappas tallrik fick agera modell för kvällen. Vi kom annars underfund med att man skulle införa fenomenet att fota tallriken efter man ätit klart, för att skapa lite nya trender. "Det här åt jag" blir ju mer konkret eftersom man faktiskt redan ätit upp det, så att säga.

Efter en tids matsmältning tyckte jag och pappa att det fick plats lite till (även om vi (åtminstone jag) hade en lätt förhöjd puls av inkommande matkoma, men varför sluta när man redan är igång, liksom), och efter flera förfrågningar av servitören var efterrätten ett faktum. Emma satt fint bredvid och drunknade redan i sin matkoma. Men hon lyckades ändå pressa ned det absolut sista från våra kakelplattor. Nytänkande servering, för övrigt.
Och så var det tomt.

De har väl sin del i kretsloppet

Det här med flugor, alltså. Jag menar inte de där stora som man ser på flera meters avstånd. Nej, jag menar de där mikroskopiskt små vars livsuppgift tycks vara att kraschlanda på valfri plats på ansiktet. Ögonen, näsan, pannbenet - det är som om ansiktet vore en stor landningsplatta för helikoptrar. "Parkera här" liksom, bara att det är den typ av parkering som får en kuggad på uppkörningen.

För att komma till poängen: Varje gång jag kommer hem efter cykelturen från jobbet har jag småflugor överallt. Inte bara på tröjan, i håret och övriga delar av kroppen, utan de sitter nämligen till och med innanför tröjan. Innanför sport-behån. Innanför skorna. Alltså jag vet inte, men det är absolut inte på de ställena som jag skulle husera om jag vore en fluga.

Finbesök i gröngräset

Min andra halva blev som tidigare nämnt inbjuden på middag igår. Visserligen var det först tänkt att jag och min käre far skulle hustera hos henne, men ingen hade vidare lust att se livet passera revy i en kokande lägenhet. Alltid positivt med middag hemma då det a) resulterar i matlåda och att b) man inte behöver flytta på sig någonstans när man ramlat ned i matkoma och inte kommer kunna återhämta sig förrän flera timmar senare.

Jobbet får mig att gråta

Andra dagen på har passerat och jag har redan gråtit under jobbet . Vad är det här? tänker ni. Hur kan hon ha ett sådant fasligt jobb som får henne att gråta? Jag blev ordinerad lökhackande och spenderade således hela morgonen i ett töcken av löksyra och tårar. Min arbetsgivare tyckte att jag skulle passa på att ösa ur mig alla känslor medan jag ändå redan var i full gång med att översvämma köket. Toast fick jag dessutom förbereda, men det var inte en enda jävel som var sugen på det.

Annat kul: på milen hem så hör och häpna hoppade kedjan på cykeln så jag trampade i stort sett luft x antal meter innan jag insåg att jag inte skulle ta mig hem på det sättet. Tur var väl att pappa agerade taxichaufför åt Emma som skulle hämtas på jobbet, så att jag kunde utnyttja pappas händighet mitt i vägen, för att sedan cykla hem i extrem motvind. Bra dag.

Nu börjar (typ) verkliga livet

Har nu avklarat första dagen på sommarjobbet och därmed även cyklat två mil med kraftig motvind. För jag kom med den goda tanken att "ja, varför inte cykla till jobbet varje dag, då har du två veckor med två mil varje dag och en vecka med plus minus en mil varje dag: bra träning". Fast så bra kändes det inte när jag staplade av cykeln och krälade in i huset med vätskebrist och värmeslag pga dålig klädval. Att pappa sedan drog med mig ut på en löprunda gjorde inte det hela bättre och någonstans känner jag att kroppen hatar mig. Åtminstone benen, som nu laddar för att inte röra sig en meter under kvällen medan jag och min käre far ser på Hundraåringen.

Frukostdejt

Min andra halva bosatte sig här hemma så igår bänkade vi oss framför en film med en stor dos chokladfondue och lyckotårar. Sedan att vi fann en spindel med megalånga ben krypa runt hemma, genererade en annan form av tårar. Vet inte hur länge vi stod i lampskenet och försökte leta rätt på den när vi skulle ta oss uppför trappan. Vilket trauma, alltså. Och det återkom imorse när vi (läs: jag) gjorde iordning frukost och plötsligt kom på att den ännu var mystiskt försvunnen. Så frukosten fick intas på altanen utan några större klagomål.

Dagliga bestyr

Det är andra gången den här veckan som jag inte vaknar förrän halv elva, sätter mig käpprätt upp i sängen och undrar vilket år det är. Inatt sov jag tio timmar. Tio! Och jag som brukar intala mig att det räcker med sju timmar, och alltid vaknar av mig själv runt niosnåret. Känns ju som om hela dagen passerat innan man ens tagit sig upp på benen och tömt blåsan. Låt oss inte tala om obalansen som följer i livet efter det. Tur var väl att jag inte hade planer förrän efter (sen) lunch då jag och pappa tog ännu ett kliv in i det kulturella samhället och kollade på en (gratis) fotoutställning som avrundades med en inte så gratis skål jordgubbar.

För övrigt överlevde (!!!!) jag tv-bänken som nu ståtar i mitt rum, men vilken jag inte kommer visa för omvärlden förrän det går att se golvet igen.

Viktigt

Byggare-Malin

Det är med tungt hjärta jag meddelar att jag förmodligen inte kommer ta mig ur det här levande.

Bättre dagar

Utbrister ett halleluja, gör ett kors i taket, tar i trä - solen skiner och det är faktiskt varmt ute. Trots att jag uppskattar regniga skitdagar (mest för att man kan hålla sig inne med gott samvete (och för att det smattrar mot fönsterruttorna)), var det ändå rätt skönt att sätta sig på altanen imorse samtidigt som man stektes likt bacon. Helt okej väder, så att säga. Och nu ska jag iväg till Ikea för att bli med tv-bänk.

Kalas med kalas

Lillkillen fyller 15 år imorgon och pga dålig dag för födelsedag firades han idag. Så nu har jag käkat fika så att byxorna spricker (ingen annan åt ju, och jag kunde självfallet inte låta det ligga framme och bli dåligt liksom) samt deltagit i ett ytterst spännande spel som Lill-Victor fick av mig och Emma, vilket skapade panik utan dess like.

Kära kvinnliga vänner!

Det här är ett inlägg enbart tilldelat er där ute, för det här är någonting av stor vikt. Någonting som vi alla utsätts för, som ligger till grund för fantastiska ting men som samtidigt kan vara en ren och skär mardröm. Den slår till som en slägga med sämsta timing eller bästa timing, den får oss att äntra en vrålande storm av känslor:

Mensen.

Vi har alla upplevt den, och upplevelsen varierar i det oändliga. Vissa utstår blodbad likt ett slagfält medan andra känner det som en ynka regndroppe. Den kommer på beställning varje månad: samma tid, samma plats, samma kanal, och är förmodligen den enda som (nästan) aldrig sviker oss med dess närvaro. Det är därför jag och min syster Emma knåpat ihop en enkät med några frågor kring din mens, för vi har kommit till insikt. Vi vill förändra, förbättra och ge dig den ultimata lösningen, men då behöver vi lite hjälp på traven. Ta några minuter och svara på enkäten HÄR, så lovar vi er ett kommande underverk!